Profesori români în era digitală: experiență Erasmus+ în Grecia

Cursuri de formare – Thessalonik, 16–21 iunie 2025.

O experiență de formare intensivă desfășurată în cadrul programului Erasmus+ la Salonic, Grecia, a propulsat doi profesori de la Palatul Copiilor Miercurea Ciuc-Filiala Clubul Copiilor Toplița în liga educației digitale europene. Doamna profesoară Andreea Gabriela Pop și domnul profesor Alin Gheorghe Negrea au participat, în perioada 16–21 iunie 2025, la un program de mobilitate care le-a deschis noi orizonturi profesionale, culturale și umane numit „Innovative Learning: Digitalization&Web Tools”. (Educația inovativă: digitalizarea&platforme web)

Participarea la programul de formare din Grecia a reprezentat o oportunitate complexă de dezvoltare profesională, care a îmbinat tehnologia cu pedagogia modernă. Cei doi profesori au dobândit experiență practică în utilizarea a peste 25 de instrumente digitale, menite să transforme modul în care se desfășoară procesul educațional.

Au explorat platforme pentru lecții interactive – precum Genially și LearningApps, au creat conținut vizual cu Piktochart, Venngage, PosterMyWall și Remove.bg, iar pentru producția video educațională au folosit Animoto și Powtoon. „Am învățat cum putem face lecțiile mai atractive pentru copii, prin integrarea unor instrumente vizuale și dinamice. Educația devine mai captivantă atunci când elevul este parte activă a procesului”, a declarat profesoara Andreea Gabriela Pop.

În plus, au testat aplicații de predare și evaluare precum Edpuzzle, Mentimeter și Quizizz, dar și instrumente de gamification precum GooseChase, care stimulează spiritul competitiv al elevilor. Pentru organizarea resurselor educaționale au folosit Wakelet, Miro și Padlet, iar pentru planificare și management educațional – LearningView și Teachy.

Un capitol aparte al formării a fost dedicat tehnologiilor emergente, precum realitatea augmentată (AR), modelarea 3D și inteligența artificială (AI). Cei doi profesori au experimentat aplicații multimedia precum QuiverVision (realitate augmentată), Sketchfab (modelare 3D) și ChatterPix – folosite pentru a crea activități atractive și interactive pentru elevi. „Am fost impresionați de potențialul acestor instrumente de a aduce lecțiile la viață. Copiii pot învăța prin explorare și joacă, dar și prin experimentare digitală”, a explicat profesorul Alin Gheorghe Negrea.

În ceea ce privește inteligența artificială, participanții au explorat aplicații precum Gemini (cercetare), Ideogram (grafică AI), DeepSeek (analiză de date), Stable Diffusion (creație artistică AI), QuestionWell (generare de teste) și Curipod (lecții interactive). Prin acestea, profesorii au învățat să creeze materiale educaționale personalizate, să analizeze date despre progresul elevilor și să proiecteze lecții adaptate nivelului fiecărei grupe de vârstă.

Formarea Erasmus+ din Grecia a fost concepută pe principiul „learning by doing” – învățare prin practică. Cei doi profesori și-au dezvoltat capacitatea de a gestiona un proiect digital complet, de la concept (folosind MindMeister pentru brainstorming) până la implementare practică (prin aplicația GooseChase). Au învățat să evalueze impactul pedagogic al instrumentelor digitale, să creeze lecții hibride care combină activități online și offline, să rezolve probleme tehnice (inclusiv debugging în ARtutor) și să realizeze conținut accesibil cu Crossword Labs sau Book Creator.

„Această experiență ne-a făcut să înțelegem că tehnologia nu înlocuiește profesorul, ci îl sprijină. Profesorul rămâne ghidul principal al elevului, doar că acum are la dispoziție instrumente moderne”, a subliniat doamna profesoară Andreea Gabriela Pop.

Mobilitatea Erasmus+ nu s-a limitat doar la aspectul profesional. Orașul Salonic, cu patrimoniul său cultural bogat, a oferit participanților o adevărată călătorie în istorie. Cei doi profesori au vizitat Bazilica Sfântului Dumitru, Hagia Sofia, Turnul Alb și fortăreața de pe faleză, descoperind moștenirea bizantină și multiculturalitatea specifică regiunii.

În același timp, au colaborat la crearea de povești multiculturale prin platforma StoryJumper, au adaptat activități de realitate augmentată pentru elevi din diverse contexte și au folosit aplicația DeepSeek pentru traduceri și accesibilitate în mai multe limbi. „Erasmus+ ne-a arătat că educația nu are granițe. Prin colaborare internațională, schimbăm nu doar metodele de predare, ci și mentalități”, a spus profesorul Negrea.

Lucrul în echipă internațională a fost un pilon important al formării. Prin utilizarea platformelor Miro și Padlet, participanții au colaborat la proiecte comune, au oferit feedback colegial și au realizat videoclipuri educaționale cu Animoto și Book Creator. Această colaborare transfrontalieră a consolidat competențele de comunicare, spiritul de echipă și adaptabilitatea – abilități esențiale pentru educația secolului XXI.

Reveniți în țară, cei doi profesori sunt pregătiți să aplice învățămintele dobândite.
„Ne dorim să construim lecții mai interactive, să promovăm învățarea prin experimentare și să împărtășim aceste experiențe colegilor din sistemul educațional românesc, în special colegilor de la Palatul Copiilor Miercurea Ciuc”, a afirmat doamna profesoară Andreea Gabriela Pop.

Programul Erasmus+ s-a dovedit o veritabilă platformă de creștere profesională și personală, consolidând competențele digitale, interculturale și pedagogice ale profesorilor români. Participarea la mobilitatea din Grecia le-a oferit celor doi educatori o nouă perspectivă asupra rolului școlii moderne, în care tehnologia, creativitatea și diversitatea culturală se îmbină armonios.

„Această experiență ne-a schimbat modul de a privi educația. Nu mai predăm doar informații, ci formăm cetățeni ai lumii digitale”, au concluzionat cei doi profesori din Toplița.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*