Giorgiana Nițui ,,Ador să descopăr diferite culturi, să întâlnesc oameni și să văd viața din perspective multiple,,

Giorgiana Alexandra Nițui, absolventă a Liceului Tehnologic ,,Lucian Blaga,, din Reghin a reușit să obțină media 9, 96 la examenul de Bacalaureat, notă care o clasează a doua pe județ și în același timp prima la nivel de municipiu Reghin.

Giorgiana ne-a vorbit despre anii de liceu, despre ce înseamnă pentru ea această reușită, dar și despre planurile de viitor:

Rep.: Cine e Giorgiana Nițui?

Giorgiana Nițui: Optimism, dedicare, perseverență – acestea sunt cuvintele care mă definesc. Sunt o tânără ambițioasă cu visuri mărețe. Îmi place să ajut, să descopăr lumea și să o transformîntr-un loc mai bun, în măsura în care pot.

Rep.: Cât timp ai acordat studiului în anii de liceu? Aveai o metodă anume pentru a învăța?

G.N.: Am privit anii de liceu ca pe o oportunitate de a-mi lărgi orizontul de cunoaștere și am conștientizat că acum este timpul perfect pentru a învăța cât de multe din diverse domenii, întrucat la facultate mă voi canaliza pe o anume direcție. Am prețuit, așadar, fiecare oră de la fiecare materie și m-am pregătit consecvent pentru acestea. Cred că „formula magică” a unui proces de învățare încununat cu succes este motivația: să știi că pentru tine studiezi, pentru a te dezvolta și pentru a-ți asigura un viitor prosper. În acest fel, chiar și atunci când apar obstacolele, mă simt determinată să le depășesc și să îmi continui drumul. În plus, concentrarea m-a ajutat foarte mult! Dacă aveam într-o zi doar o oră la dispoziție pentru studiu, prețuiam acea oră, îmi focalizam atenția pe ce știam că aveam de rezolvat, apoi puteam să mă ocup liniștită și de alte activități.

Rep.: În perioada pandemiei învățământul a avut de suferit. Cum a fost în cazul tău situatia cu școala online?

G.N.: Învățământul în sfera digitală a semnificat pentru mulți o provocare. Eu l-am perceput ca pe o șansă de a acumula cunoștințe într-un nou domeniu, cel al tehnologiei. Mi-am dat seama că aveam nevoie de o gestionare optimă a timpului. Odată ce am reușit acest lucru, m-am simțit mai încrezătoare, fiindcă știam că puteam folosi perioada ce urma în avantajul meu.

Rep.: La publicarea rezultatelor înainte de contestații aveai o medie peste 9. Totuși ai decis să depui contestație? De ce? Nu a existat teama ca media să scadă?

G.N.: Am fost foarte fericită la afișarea notelor inițiale! Totuși, consideram că am rezolvat mai bine de atât subiectele de la bac și m-am decis numaidecât să depun contestație. Eram convinsă că voi obține mai multe puncte, deoarece consultasem baremul, iar acest lucru mi-a conferit siguranță și încredere.

Rep.: După muncă a venit și răsplata. Ce înseamnă pentru tine acest rezultat de la Bacalaureat?

G.N.: A venit ca un bulgare de veselie, de cum am văzut notele, o recompensă pentru tot efortul depus. Este minunat să îți fie apreciată munca! Iți dă un sentiment de satisfacție și te încurajează să continui în acest ritm, pentru că este unul promițător.

Rep.: Ai beneficiat de pregătire suplimentară?

G.N.: Nu. Am considerat că pregătirea ce se face la școală este suficientă. Am avut parte de profesori excelenți, care au dat dovadă de multă dăruire și interes pentru ca elevii să evolueze. Oricând aveam vreo nelămurire îmi clarificau, iar această susținere, clar, a contat. Le mulțumesc frumos!

Rep.: Care a fost materia mai greu de învățat?

G.N.: Consider că nicio materie nu e „grea” atât timp cât e înțeleasă, întrucât aceasta este în fapt cheia spre a o învăța. Sigur că fiecare disciplină are capitole care îmi plac mai mult și altele care îmi plac mai puțin. Dificultatea poate apărea eventual la acestea din urmă, dar când, în final, toate sunt puse cap la cap, ele se leagă, prind sens și întreaga disciplină pare mai „ușoară”.

Rep.: Cum ai stat cu timpul liber în anii de liceu? Presupun că nu te-ai axat doar pe studiu…

G.N.: Evident, liceul înseamnă mult mai mult decât studiu, înseamnă distracție, prietenii și, de ce nu, autocunoaștere?! Sunt de părere că mereu trebuie să existe un echilibru între muncă și relaxare, iar în ceea ce privește timpul liber, mi-am propus ca pe parcursul anilor de liceu să mă cunosc pe mine însămi, să îmi găsesc atuurile și să învăț să le folosesc în avantajul meu. Astfel, m-am regăsit în călătorii, limbi străine și lectura – pasiunile mele. Ador să descopar diferite culturi, să întâlnesc oameni și să văd viața din perspective multiple! Poate nu întâmplător am fost la trei licee în patru ani…

Rep.: Care au fost profesorii care ți-au fost alături și de la care ai simțit un sprijin permanent în acești patru ani de liceu?

G.N.: După cum am menționat anterior, am tot schimbat liceele și, astfel, am avut mulți profesori. De la fiecare am avut ceva de învățat și fiecare a influențat, într-un fel sau altul, persoana care sunt acum. Mi-au ghidat pașii nu doar când venea vorba de studiu, ci, mai important, cred eu, m-au călăuzit emoțional.

Rep.: Ce te învață anii de liceu excluzând materia școlară? Care este ,,lecția de viață,, pe care ai învățăt-o în acești ani?

G.N.: Scumpii ani de liceu te învață într-adevăr multe lucruri. ,,Lecția de viață,, pe care am desprins-o eu este următoarea: ce nu te doboară te face mai puternic! Dacă ai obiectivele clar setate și faci tot ce îți stă în putință pentru a le atinge, distragerile nu mai au impact asupra ta și succesul îți poate aparține.

Rep.: Cum vezi relația școală – elev, dar și predarea cursurilor în anii de liceu? Crezi că are învățământul românesc nevoie de anumite schimbări?

G.N.: În prezent, legatura dintre școală (ca instituție de învățare) și elev (ca beneficiar al actului de predare) nu este atât de bine consolidată, la modul general. Cei mai mulți elevi nu își dau seama, probabil, ca școala este acolo pentru ei și nu profita de toate șansele care le sunt oferite. Pe de altă parte, învățământul românesc în sine se axează prea puțin pe formarea școlarului. În anii de liceu, din moment ce se optează pentru un profil anume, accentul ar trebui să cadă în special pe acea latură și pe încurajarea elevului să își găsească domeniul care chiar i se potrivește. Ar fi genial ca predarea să aibă în vedere și dezvoltarea personală. Oricum, eu mereu cred că e loc de mai bine. Mai trebuie și voință.

Rep.: Care sunt planurile de  viitor?

G.N.: Îmi doresc să urmez cursurile Facultății de Litere din cadrul Universității Babes-Bolyai, Cluj-Napoca. Voi studia limba și literatura germană și franceza. Iubesc limbile străine și sper ca viitorul meu să se învârtă în jurul acestui domeniu încântator.      

Rep.: Mulți tineri aleg o facultate peste hotare… În schimb tu ai ales să rămâi în țară!

G.N.: Dacă toți ne-am părăsi patria, cine s-ar mai îngriji de dezvoltarea ei? Nu trebuie să batem în retragere atunci când dăm de greu, ci să ne apăram valorile. E renumita expresia: „După rău vine bine!”. În plus, studiul în România este unul de calitate. Universitatea visurilor mele ocupă locul întâi în clasamentul academic național, iar Facultatea de Litere de la Universitatea Babes-Bolyai se poziționează pintre primele 100-150 de facultăţi de limbi moderne din lume.

Rep.: Ai planuri pentru această vacanță?

G.N.: Mereu îmi place să am ceva în program, să am activități care să nu îmi permită să mă plictisesc. Cum îmi plac așa de mult călătoriile, cu siguranță le voi valorifica. Vara este totuși un anotimp specific spontaneității, așa că mă voi lăsa mânată de aceasta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*