„ÎNVAȚĂ SĂ IUBEȘTI, NU SĂ LOVEȘTI!” – Un Proiect de Succes la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Reghin

Promovarea respectului și empatiei în rândul elevilor, cadrelor didactice și părinților prin activități educative și colaborative

Proiectul „ÎNVAȚĂ SĂ IUBEȘTI, NU SĂ LOVEȘTI!”, implementat la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Reghin, a ajuns la final, dar impactul său continuă să se resimtă în comunitatea școlară. Intrând în perioada de sustenabilitate, acest proiect a demonstrat un succes remarcabil în combaterea violenței și promovarea unui mediu de respect și empatie. În cadrul proiectului au fost implicați un număr semnificativ de participanți: 766 de elevi, 364 de părinți și 63 de cadre didactice.

Activitățile desfășurate au fost variate și inovatoare, incluzând ateliere de management al emoțiilor, artă teatrală, simpozioane și biblioteci vii, toate contribuind la dezvoltarea psiho-comportamentală a elevilor. Implicarea partenerilor locali și naționali, precum Primăria Municipiului Reghin, Biblioteca Municipală „Petru Maior” Reghin și Poliția Municipiului Reghin, a fost crucială în creșterea conștientizării asupra violenței în școli.

Andreea Dumitrache, directorul Liceului Teoretic „Lucian Blaga”, a explicat: „Ne-a încântat foarte mult ideea acestui proiect pentru că trebuie să fim conştienţi: violenţa există. Şi mai mult decât atât, trebuie să-i învăţăm pe tinerii noştri să ştie cum să reacţioneze şi ce să facă în situaţii de criză. Şi atunci, clar, proiectul le oferă această posibilitate. Urmează perioada de sustenabilitate, unde vor fi implicate mai multe persoane, vom reveni cu activităţile care au mers foarte bine anul acesta şi care au avut un rezultat foarte bun. Sperăm din tot sufletul să ne vedem peste un an de zile, cu aceleaşi rezultate frumoase, poate şi mai bune.”

Activitățile cheie ale proiectului:

  1. Elaborarea, aplicarea și prelucrarea chestionarelor: Trei chestionare au fost realizate pentru a evalua și monitoriza fenomenul violenței în școală, adresându-se elevilor, părinților și cadrelor didactice. Acestea au cuprins 10 itemi și au primit răspunsuri de la 520 de elevi, 196 de părinți și 38 de cadre didactice.

  2. Prevenirea violenței: Două ateliere pentru cadre didactice au fost organizate în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Tg. Mureș, la care au participat 36 de profesori. Atelierele au inclus prezentări de legislație, studii de caz și exemple de bune practici.

  3. Împreună creștem frumos: Nouă ateliere pentru elevi și părinți, cu 117 participanți fiecare. Aceste ateliere vor continua în anul școlar 2024-2025.

  4. Lectorate cu părinții: 28 din cele 30 de lectorate planificate au fost realizate, beneficiind 364 de părinți. Profesorii diriginți au prezentat reglementări legislative și alternative prosociale pentru comportamente adaptative.

  5. Alerg pentru mama: La crosul caritabil organizat de Asociația Casa ADRA din Tg. Mureș au participat 16 elevi și 3 cadre didactice, susținând victimele violenței domestice.

  6. Povestea mea: În parteneriat cu Biblioteca Municipală „Petru Maior” Reghin, elevii au prezentat 10 fabule pe tema violenței și comportamentelor pozitive. Activitatea a implicat 92 de elevi, 5 profesori și 7 parteneri și voluntari.

  7. Sunt ceea ce simt: Ateliere de management al emoțiilor desfășurate cu Asociația „Salvați Copiii”, Mureș, beneficind 272 de elevi. Acestea vor continua și în anul școlar 2024-2025.

  8. Alege conștient!: Activitatea de tip bibliotecă vie, desfășurată în cadrul Zilei Porților Deschise, a implicat 7 „cărți vii” și 30 de elevi, oferind o experiență educativă interactivă.

  9. Simpozionul „Vocile curajului”: Concurs cu secțiuni de eseu și poster, și o dezbatere tematică la Casa de Cultură „Eugen Nicoară” din Reghin. Activitatea a implicat 142 de elevi și 13 premii și mențiuni.

  10. Pe scena vieții: Ateliere de artă teatrală susținute de Universitatea de Artă din Tg. Mureș, programate să continue în perioada de sustenabilitate a proiectului, în anul școlar 2024-2025.

Proiectul „ÎNVAȚĂ SĂ IUBEȘTI, NU SĂ LOVEȘTI!” a demonstrat că, prin educație și colaborare, violența în mediul școlar poate fi redusă semnificativ. Elevii sunt încurajați să dezvolte comportamente pozitive și relații armonioase, asigurând un mediu educațional sigur și prietenos pentru toți. Continuarea acestor inițiative va consolida rezultatele obținute și va contribui la o comunitate școlară mai unită și mai empatică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*