Dan Mihai Farcaş: „Sunt bucuros să zic că schimbarea a început și vreau să-i dezamăgesc pe toți care sperau să renunț sau să mă dau bătut”

Dan Mihai Fărcaş este consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Reghin, aflat la primul mandat. Deşi a intrat recent în politică şi e nou în ceea ce priveşte administraţia locală, Mihai crede că lucrurile pot merge spre bine şi are câteva obiective importante pe care doreşte să îndeplinească.

Rep.: Pentru început: cine e Dan Mihai Farcaş?
Dan Mihai Farcaş:
În primul rând mă consider un antreprenor! Am identificat oportunități în mediul de afaceri, iar prin prisma faptului că-mi place ce fac în domeniile de activitate pe care activez, am reușit să am succes.
Mă bazez pe o perspectivă optimistă și privesc partea plină a paharului, iar prin acest mod de abordare am reușit să construiesc proiecte interesante.
Ca și pregătire sunt inginer diplomat în Calculatoare și am terminat Facultatea de Automatică și Calculatoare la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca.
Sunt implicat în mai multe domenii de activitate, prin activitățile ce le gestionez, cum ar fi tehnologia, medicina, dezvoltarea de software și baze de date, ONG și acum și politică.

Rep.: Aţi intrat recent în politică… cum a venit decizia de a face acest pas?
D.M.F.
: Daaa… chiar așa! Am intrat în politică?!
Era și timpul ca politicul să necesite oameni ca mine, pentru că m-am implicat pornind de la ideea de schimbare prin exemplele aplicate în activitățile comerciale. Sunt niște probleme cu care mă bat zilnic, iar ca mine și mulți alții, care păreau că se promit a fi rezolvate, dar nu se reușea.
Am zis că poate e momentul să-mi aloc energia, timpul, banii și priceperea în a face ceva în acest sens.
Sunt bucuros să zic că schimbarea a început și vreau să-i dezamăgesc pe toți care sperau să renunț sau să mă dau bătut. Încă sunt foarte multe de făcut și am mai multe obiective SMART setate.

Rep.: După alegerile locale aţi reuşit să câştigaţi un mandat de consilier local. Care a fost primul gând după depunerea jurământului şi preluarea mandatului?
D.M.F.:
Primul gând a fost să mă apuc de treabă!! Să luăm programul de guvernare locală propus și susținut în campania la locale și să ne ducem la îndeplinire proiectele. Știam deja pentru ce m-am implicat și ce vreau să realizez, așa că nu a fost foarte greu.
În același timp, pregăteam prima formulare de actualizare Regulament de Ordine și Funcționare a Consiliului Local, care a fost prezentată la 2 zile după numire, în ședința extraordinară, cu privire la transmiterea ședințelor live prin facebook. Era vorba de a susține transparența decizională și ca toată lumea să poată vedea cum se iau deciziile ce-i afectează. A fost respinsă. Dar nu a fost obiectiv abandonat, fapt pentru care azi e adoptat acest proiect.

Rep.: Aveţi deja la activ câteva luni de activitate… Cum aţi găsit administraţia locală? Cu plusuri şi minusuri!
D.M.F.:
Este întrebare capcană, pentru că e foarte tentant să te focusezi doar pe partea negativă.
Totuși, despre minusuri vreau să amintesc doar că încă există în administrația locală și instituțiile subordonate, personal incompatibil funcțional cu postul pe care-l ocupă. În același timp, organigrama curentă nu este optimizată pentru alinierea Municipiului Reghin la nevoile de finanțare, management și compunere proiecte și modernizarea circuitelor operaționale, inclusiv cele digitale, conform proiecțiilor și cerințelor proiectelor existente sau celor propuse pentru viitor.
Dar haideți să discut despre plusurile găsite:

  • Am găsit multe proiecte inițiate, de administrațiile anterioare, unele foarte interesante, dar nefinalizate
  • Am găsit prin analizarea sumară a fluxurilor financiare în ce privesc îndatorarea municipiului Reghin, câteva din problemele administrațiilor anterioare, cu privire la gestionarea și încheierea proiectelor, datorate finanțării
  • Am găsit și oameni pregătiți profesional și dornici să se remarce prin proiecte interesante aduse pentru oraș
  • Am găsit multe lipsuri pe zona de digitalizare, ce pot fi adresate prin experiența și suportul meu
  • Am găsit oameni care sprijină ideile mele și ale colegilor consilieri

Rep.: Ce ar trebui schimbat în administraţia locală?
D.M.F.
: Într-un alt context aș fi dezvoltat de ce ar trebui schimbat viceprimarul, dar pentru acum, vă zic că în administrația locală ar trebui schimbate cel puțin următoarele:
1) Accelerarea procesului de digitalizare, care nu necesită o investiție foarte mare, cât consultanță specializată, ce am tot repetat că o ofer gratuit
2) Accesul cetățenilor la platforme uzuale precum: certificate urbanism eliberate online, flux rapid, flux detaliat, certificate atestare fiscală
3) Adaptarea și modernizarea circuitelor operaționale din primărie, pentru un randament mai mare
4) Stabilirea indicatorilor de performanță a calității muncii prestate
5) Actualizarea organigramei, conform cerințelor actuale necesare de îndeplinit pentru a reuși finalizarea și implementarea a cât mai multor proiecte
6) Modul de implicare a comunității și a consilierilor în proiectele de dezvoltare

Rep.: Ce vă doriţi de la această funcţie şi ce credeţi că veţi putea schimba pentru bunul mers al lucrurilor la nivel de municipiu?
D.M.F.:
Îmi doresc să pot adresa subiectele de pe zona IT, pentru că voi insista până se rezolvă.
Ceea ce-mi doresc voi realiza, iar la nivel de municipiu, deja am contribuit simțitor. Înafară de promisiunile făcute în campania la locale pe care le urmăresc, vreau să mă asigur că există echilibru și cooperare profesionistă, echitabilă între colegii consilieri din toate partidele și executiv.
Am reușit momentan 2 performanțe majore, în primele mele 100 de zile de mandat:
1) Mărirea bugetului de fonduri europene nerambursabile, de la RON 2,994,510.38 la RON 11,651,652.57 (parte nerambursabilă), într-un proiect pentru susținerea educației online cu o valoarea totală crescută de la RON 3,088,702.84 la RON 11,992,521.40
2) În Reghin ședințele de consiliu local vor putea fi urmărite live pe Facebook de oricine dorește. Am reușit să aduc transparență totală în luarea deciziilor care ne afectează în mod direct, pe fiecare dintre noi.
Pe lângă aceste realizări, e vorba și de lista lungă de proiecte ce se inițiază, fie la nivel de studiu de fezabilitate, fie la nivel de identificarea sursei de finanțare, pe care se lucrează activ, împreună cu toți colegii consilieri.

Rep.: Atât dumneavoastră cât şi partidul din care faceţi parte aţi iniţiat în şedințele de Consiliu Local câteva proiecte de hotărâre. Despre ce este vorba şi dacă au trecut acestea de votul consilierilor locali?
D.M.F.:
Este foarte important de reținut că toate proiectele ce le propunem, tot ce construim, începe de la problemele cumulate ale orașului.
De reținut, că acum avem transparență și transmisii live prin facebook a ședințelor de consiliu local.
Avem și o propunere de proiect pe înființarea unui sediu de poliție suplimentar, în Apalina.
Avem propunere de proiect privind numirea ca cetățeni de onoare post-mortem pe Ioan Costea și Makcsai Moise.
În plus, dacă urmăriți ședințele online, veți vedea că pe lângă propuneri efective de proiecte de hotărâre de consiliul local, avem multe alte inițiative care le vom urmări:

  • Pistă de biciclete – 8.7km identificați între actele pierdute prin primărie
  • Delimitarea parcărilor din cartiere
  • Înființarea unui centru de recoltare sangvină la Reghin
  • Implementarea limbii germane ca a 3-a limbă în comunicările și afișele administrației locale
  • Setarea premiselor și organizarea de AFTERSCHOOL pentru copilașii din oraș
  • Și multe altele

Rep.: Faceţi parte din comisia pentru buget-finanțe, patrimoniu și fonduri europene… Pe înţelesul tuturor, care este rolul acestei comisii?
D.M.F.:
Rolul acestei comisii trebuie să fie analizarea impactului financiar asupra bugetului local, ca urmare a posibilei adoptări a propunerilor de proiecte de hotărâri de consiliul local, să stabilim direcția și amendamentele dacă e cazul și să informăm inițiatorul asupra acestora. Uneori, unii colegi uită acest rol.
De asemenea, rolul acestei comisii este de a proteja patrimoniul municipiului Reghin și a gestiona eficient proiectele pe finanțare din fonduri europene (partea de optimizare financiară).

Rep.: Sunt sigură că cetăţenii vă sesizează diverse aspecte din viaţa municipiului. Ce spun reghinenii? Care sunt nevoile lor?
D.M.F
.: Așa este și încurajez în continuare să devină o normalitate să abordezi o discuție cu un consilier sau cu executivul, pe problemele avute. Din păcate competențele unui consilier sunt limitate în ceea ce privește „a executa”, și se încurajează la a face propuneri de proiecte și solicitări în plen.
Eu încerc să mă concentrez pe zona de digitalizare, pe automatizare, eficientizare financiară a administrației locale și a instituțiilor arondate primăriei, dar bineînțeles că aud și ascult și altfel de probleme.

Rep.: Oamenii s-au săturat să vadă politicienii pe strada lor doar în preajma alegerilor. Credeţi că ar fi posibile şi totodată utile astfel de întâlniri periodice între cetăţeni şi consilierii locali, în cadrul cărora reghinenii să-şi expună problemele? Având astfel posibilitatea ca cetăţeanul să cunoască mai îndeaproape şi consilierii locali?
D.M.F.:
Da! Aceste întâlniri nu doar că ar fi posibile, dar chiar avem în plan astfel de consultări, dincolo de discuțiile 1 la 1 ce le purtăm deja. Doar să revină vremea bună și să ne asigurăm că respectăm măsurile de distanțare fizică. Avem program de audiență la sediu, iar pe site este menționat și număr de telefon pentru programări.
Vom încuraja să fie lumea deschisă pentru a comunica problemele și împreună să găsim soluțiile potrivite și să le aplicăm.
Împreună cu colegii mei inițiem permanent discuții pe diverse teme și probleme ce țin de comunitatea reghineană, iar răspunsurile primite din partea cetățenilor ne fac să înțelegem că e o bună modalitate de comunicare, dar mai ales de a găsi soluții la probleme punctuale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*