
15 ani de Eureka
Rodica Ioana Bândilă: „Au fost ani frumoşi, un vis împlinit, pentru care merită să lupţi…”
În urmă cu 15 ani, Rodica Ioana Bândilă a deschis în Reghin centrul de limbi străine Eureka, un SRL a cărui obiect de activitate este alte forme de învăţământ, şi anume cursuri de limbi străine adresate unor categorii largi de vârstă şi socio-profesionale. În plus, sunt şi centru local de examinare internaţională pe două sisteme: ECL (a Uniunii Europene) şi LCCI Pearson-cu engleza pentru afaceri, dar şi centru acreditat de pregătire pentru examenele Cambridge. Despre cei 15 ani de activitate aflaţi mai multe în interviul de mai jos:
Rep.: Cum şi de ce a venit ideea deschiderii acestui centru de limbi străine?
Rodica Ioana Bândilă: În primul rând, pentru că era şi este o alternativă modernă la ceea ce se oferea şi se oferă în acest domeniu. Lucrul interactiv, independenţa în gândire şi acţiune, neîncorsetată de dispoziţii sau prejudecăţi, accesul la informaţii şi la educaţie a unor categorii de vârstă şi sociale mult mai largi, oportunităţi de perfecţionare şi de dezvoltare personală şi profesională a cadrelor didactice din oraş prin propunerea de colaborări şi parteneriate.
Rep.: Cum aţi ales numele?
R.I.B.: Pur şi simplu, eram exact în situaţia lui Archimede care căuta o soluţie, iar când a găsit-o, a strigat senin:” Evrika”! Iar Eureka, nu înseamnă altceva decât Evrika în limba engleză.
Rep.: Cum a fost la început?
R.I.B.: Ca în orice început, am avut emoţii, dar spre surprinderea noastră, a fost mai mult decât încurajator. În primul an, am avut peste 50 de cursanţi de toate vârstele, am funcţionat într-un apartament cu 2 camere închiriat în cartierul Rodnei, după care ne-am mutat în imobilul de pe strada Pandurilor nr. 32, fostul sediu al Fabricii de bere Regina a familiei Mailat, pe care l-am achiziţionat acum 12 ani, accesând un credit imobiliar.
În apogeul activităţii, am avut şi 180 de cursanţi, numărul cursanţilor a cunoscut variaţii anuale, cert e că în aceşti 15 ani ne-au trecut pragul între 2500 – 3000 de cursanţi.
Rep.: Cum e acum? S-a mărit echipa? A crescut numărul de cursanţi?
R.I.B.: În prezent este ok, ţinând seama de contextul social-economic actual mai nefavorabil ca în anii precedenţi, comparativ cu potenţialul pe care centrul îl poate oferi cursanţilor de toate vârstele, mai ales elevi. Numărul de cursanţi şi cadre a fluctuat în timp, dar în ansamblu, bilanţul este unul pozitiv.
Rep.: Care sunt serviciile oferite de centrul Eureka?
R.I.B.: Suntem un centru acreditat de limbi străine, furnizor de cursuri în acest domeniu în care se predau limbile engleză, germană, franceză, pentru copii, elevi şi adulţi, ocazional şi italiană sau româna pentru străini. Cel mai important este că Eureka e un centru acreditat de pregătire şi examinare internaţională, ceea ce înseamnă mult pentru bugetul unui candidat înscris la un examen care economiseşte banii pentru deplasare şi cazare în alt oraş. Pe de altă parte, oferim pregătire pentru testele de aptitudini lingvistice pentru admitere în liceu la clasele cu profil bilingv sau intensiv, pregătire pentru proba de competenţe lingvistice la bacalaureat şi nu în ultimul rând, pregătirea candidaţilor în vederea admiterii la Şcoala de Poliţie sau Academia de Poliţie. Suntem acreditaţi în cursuri şi examene de engleză pentru afaceri, ceea ce pentru elevii care doresc să dea la profilul economic, absolvenţii ce urmează un master în acest domeniu sau pentru angajaţii companiilor este foarte util.
Rep.: Cu ce rezultate vă puteţi lăuda?
R.I.B.: De 10 ani de când pregătim candidaţi pentru examenele internaţionale de renume, gradul de reuşită a fost în medie 90 %, având sesiuni cu 100% reuşită atât la categoria elevi sau adulţi.
Apoi, rezultatele de la Concursurile Naţionale ECL de limba engleză sau germană, în care au fost ani consecutivi cu elevi reghineni ce au obţinut pe rând, primele 3 locuri sau în ultimii 2 ani, la Olimpiada Internaţională de limba engleză Hippo ne-am calificat cu 2 elevi de liceu în semifinale,o competiţie strânsă, cu mii de elevi din toată lumea pe nivelul lor de cunoştinţe.
Ne onorează portofoliul de clienţi corporate, prin cursurile ţinute de-a lungul timpului la sediul nostru sau al companiilor GRAFIS ART, RAGCL, AUCHAN Tg. Mureş, MIRTATOD, HORA SA, ALPINA SA. şi colaborări cu BRD Reghin şi FAER.
Rep.: Au trecut 15 ani… cum au fost anii aceştia, cu bune şi cu rele?
R.I.B.: Ani frumoşi, un vis împlinit, pentru care merită să lupţi. Dacă e să trag o linie acum, la bilanţ, tot asta aş face, dar cu mici ajustări ce ar decurge din avantajul înţelepciunii şi experienţei acumulate în tot acest timp, până în momentul când voi preda ştafeta unei persoane demne de încredere.
Rep.: Care sunt planurile de viitor?
R.I.B.: În primul rând, calitatea, nu neapărat cantitatea contează pentru noi, deci acest deziderat este şi va fi unul constant. Apoi, dorim să facilităm accesul unui grup mai larg socio-profesional şi economic la acest tip de educaţie şi să potenţăm anumite servicii caracteristice acestui tip de activitate pe care nu le-am considerat o prioritate până acum.
Rep.: Aveţi şi profesori angajaţi, dar şi colaboratori, care predau la centru. Care sunt beneficiile celor care aleg să vi se alăture? Care sunt avantajele de a fi profesor colaborator?
R.I.B.: Cred că e de înţeles că mediul de lucru pentru orice angajat full-time sau chiar simplu colaborator este unul ideal pentru oricare profesor: nu are grija recrutării elevilor la meditaţii, a materialelor de lucru, a consumabilelor sau a cheltuielilor curente generate de această activitate, lucrul cu grupe mici, o atmosferă de lucru propice învăţării interactive, în care e preţuită iniţiativa, creativitatea, se susţine libertatea de gândire, se descoperă şi încurajează potenţialul elevilor şi un management bazat pe leadership şi nu unul excesiv autocratic. Recompensa e pe măsura rezultatelor, se facilitează accesul la unele traininguri sau participarea la conferinţe, tabere de limbă engleză, acces la cărţi şi informaţii care altfel, nu ar fi posibile. Pot participa la sesiuni de acreditare pentru examinatori orali, iar toate la un loc, împreună cu recomandările primite de la centrul nostru, sunt experienţe foarte valoroase, mai ales pentru un profesor din învăţământul de stat la întocmirea dosarului pentru salarul de merit.
Rep.: O să marcaţi aceşti 15 ani printr-un eveniment… Despre ce este vorba?
R.I.B.: Ca şi avanpremieră, vom organiza o „Zi a Porţilor Deschise” joi, 12 septembrie, de la orele 15:00 la 20:00, la sediul din strada Pandurilor nr. 32.
Pe data de 20 septembrie vom sărbători în cadru intim, 15 ani de Eureka, evenimentul având loc la DOGMA PUB, începând cu ora 17:00. Timp de 3 ore, ne vom aminti de cei 15 ani printr-un film retrospectivă, cu imagini de arhivă, vom da cuvântul invitaţilor speciali, reprezentanţi ai organizaţiilor de examinare de care aparţinem, (foste) profesoare, colaboratori, manageri de firme, dar mai ales foştilor cursanţi cu care ne mândrim, care ţinem să ne împărtăşească din experienţa şi avantajele susţinerii unui examen lingvistic internaţional. Îi vom răsplăti cu diplome, medalii, cadouri promoţionale, ne vom distra la cabina foto şi ne vom delecta cu un program artistic susţinut de foşti cursanţi sau colaboratori vechi din acest domeniu. Cum e firesc, la final, vom împărtăşi din amintiri şi schimba idei noi la o cupă de şampanie şi o felie de tort, aşa cum îi stă bine unui eveniment la ceas aniversar.
În loc de încheiere, ţinem să mulţumim cursanţilor şi vouă, mass media, pentru încredere şi deschidere şi invităm în viitor cât mai mulţi reghineni să ne calce pragul, pentru a se convinge personal de afirmaţiile de mai sus.