Mulţumesc, domnule preşedinte
Prin prezenta declaraţie politică, doresc să semnalez un aspect deosebit de important în ceea ce priveşte viitorul cercetării forestiere, şi anume conflictul apărut în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”.
În prezent, realizarea Inventarului Forestier Național se face de către acest institut, înființat prin Hotărârea Guvernului nr. 318/2015, pe bază de contract, cu finanţare anuală de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Institutul îşi desfăşoară activitatea în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare, organ de specialitate cu personalitate juridică, aflat în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Informaţiile produse de Inventarul Forestier Naţional, inclusiv cele cu caracter de securitate naţională, sunt avizate intern conform procedurilor institutului. Astfel, sunt transmise către beneficiar doar acele informaţii care se avizează intern, deşi IFN-ul poate produce mult mai multe informaţii. În acest fel este restricţionat sau condiţionat într-un fel sau altul accesul ministerului la informaţiile pe care IFN-ul le poate furniza. De asemenea, utilizarea sau nu a unor date IFN sau a unor resurse umane sau materiale pentru cercetare este de facto la latitudinea conducătorului institutului, şi nu a beneficiarului direct al datelor IFN-ului.
Din punctul de vedere al conflictului de interese, institutul este o instituţie direct interesată în cercetare. Există posibilitatea exercitării unor presiuni asupra personalului IFN pentru a contribui cu date şi resurse pentru realizarea de publicaţii ştiinţifice.
De asemenea, institutul este şi gestionar de pădure şi în această calitate ar putea fi pus în dificultate de anumite evidenţe ale tăierilor ilegale de arbori sau de modul de evaluare a masei lemnoase aplicat de echipele de teren.
Din punctul de vedere al securităţii naţionale, având în vedere că Legea nr. 51/1991 a introdus ca ameninţare la securitatea naţională orice acţiuni care au ca efect periclitarea, gestionarea ilegală, degradarea ori distrugerea fondului forestier, ministerul are ca îndatorire să ia măsurile necesare pentru aplicarea Legii privind securitatea naţională în domeniile în care îşi desfăşoară activitatea sau în problemele de care se ocupă. Marea majoritate a informaţiilor în legătură cu gestionarea fondului forestier care fac obiectul de activitate al Inventarului Forestier Naţional sunt informaţii clasificate, deoarece, după modificarea operată prin Legea nr. 2/2016, ele reprezintă informaţii, date şi documente de interes pentru securitatea naţională.
Mai mult, în data data de 9 noiembrie 2015, conducerea Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” a transmis Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice o adresă prin care consideră că structurile IFN-ului nu mai pot funcţiona în cadrul institutului şi propun trecerea acestora în subordinea altor instituţii.
Consider că Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor trebuie să iniţieze o ordonanţă de urgenţă privind înfiinţarea Centrului pentru Inventarul forestier naţional, denumit în continuare IFN, în subordinea autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, prin preluarea atribuţiilor şi a personalului de la Serviciul Inventarul forestier naţional, din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”.
Vă mulţumesc.
Cristian Chirteş, deputat de Mureş.