Program educațional ,, Da, Poți!”
Asociația Zori Kids din Reghin organizează în parteneriat cu Primăria Municipiului Reghin programul educațional ,,Da,Poți!„. Programul debutează cu o campanie de informare, ce se va desfășura în data de 17 septembrie de la ora 17.00, la Casa de Cultură ,,Eugen Nicoară” din Reghin. Evenimentul se adresează fiecărui părinte care dorește să afle informații necesare din dezvoltarea copilului. Campania va avea ca scop informarea părinților și a locuitorilor din Reghin despre conștientizarea autismului, despre dezvoltarea copiilor și nivelul de dezvoltare a acestora, conștientizarea diagnosticului, dar și care sunt pașii de urmat.
,,În cadrul acestui program vrem să aducem un plus comunității și copilașilor. Acest proiect a luat viață din nevoia dezvoltării unei educații emoționale mai bună pentru copilași. Cum în ultimul timp pandemia și-a pus amprenta și asupra copilașilor dorim să venim în sprijinul acestora și să le dezvoltăm abilitați de relaționare, de autocunoaștere, de dobândire a încrederii și recunoașterea emoțiilor de zi cu zi. Pas cu pas vom învăța cum să ne gestionăm emoțiile, cum să găsim soluția potrivită. Cum știm că cel mai mare ajutor sunt părinții, proiectul nostru va începe cu o campanie de informare și conștientizare, în care vom avea specialiști invitați pentru a vorbi despre dezvoltarea copiilor, despre integrare și acceptare, despre conștientizarea autismului. Vom avea invitați din domeniul medical care ne va aduce informații utile pentru fiecare părinte despre partea medicală și pași de urmat pentru fiecare copilaș în parte precum și specialiști din domeniul psihologiei, care vor discuta despre dezvoltarea copiilor, integrare în școli și despre programul educațional ce va urma să îl desfășurăm” precizează Alina Farkaș, psiholog, președintele asociației Zori Kids.
După acest eveniment de informare, proiectul continuă cu un program adresat tuturor copiilor cu vârste între 4 și 9 ani, program care cuprinde mai multe ateliere de dezvoltare personală de conștientizare a emoțiilor utile pentru toți copiii.
,,Proiectul educațional ,,Da, Poți!” are ca scop dezvoltarea deprinderilor necesare pentru fiecare preșcolar și școlar mic. Curriculumul programului ,,Da, Poţi!” cuprinde cinci module corespunzătoare celor cinci fundamente socio-emoţionale: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistență. Aceste module ajută la conștientizarea emoțiilor și găsirea unor soluții în apariția problemelor comportamentale.
Definirea operaţională a abilităţilor socio-emoţionale în termenii unor comportamente concrete şi observabile, pentru a-i ajuta pe copii şi părinţi să înţeleagă ce presupune încrederea, perseverenţa, organizarea, colaborarea şi rezilienţa emoţională, acest program a adoptat principiile analizei comportamentale, care presupun definirea în termenii unor comportamente observabile şi concrete a tuturor acestor aspecte pe care copiii trebuie să şi le însuşească la sfârşitul acestui program. Aceste aspecte sunt valabile nu doar în cazul procesului de predare a acestor comportamente ci şi în cazul celui de evaluare” precizează Alina Farkaș.
Programa educaţională (curriculum)
Curriculum programului „Da, Poţi!” cuprinde 5 module corespunzătoare celor cinci fundamente socio-emoţionale: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă. Astfel, fiecare modul cuprinde activităţi pe care le pot desfăşura copiii. Activităţile au fost elaborate pe baza sugestiilor făcute de educatori şi sunt în acord cu nivelul de dezvoltare al copiilor preşcolari prin utilizarea păpuşilor, cântecelor şi poveştilor.
Programul „Da, Poţi!” introduce copiilor 5 personaje (regăsite sub forma unor păpuşi): Ioana cea încrezătoare, Petre cel perseverent, Ovi cel organizat, Ina cea înţelegătoare şi Radu cel rezistent. De asemenea, fiecare personaj are un cântec pe care copiii îl pot cânta pentru a-şi consolida achiziţiile. În manual sunt indicate o serie de poveşti în care sunt exprimate abilităţile pe care copiii le asimiliează.
Ce ar trebui sa conțină un plan de dezvoltare personala ptr un prescolar?