sIGLA cj mURES

Măsurile propuse de antreprenorii din județul Mureș pentru relansarea economiei au fost transmise Guvernului

Consiliul Județean Mureș a evaluat impactul economic al epidemiei COVID-19 la nivelul județului Mureș prin aplicarea unui sondaj online adresat mediului de afaceri. Chestionarul a vizat dificultățile întâmpinate în ultimele luni de societățile comerciale din județ, precum și pierderile înregistrate de acestea din cauza restricțiilor aplicate pe perioada epidemiei. Totodată, am solicitat antreprenorilor să ne transmită propunerile lor privind măsurile pe care le consideră necesare pentru relansarea economiei. În cadrul sondajului am primit răspunsuri de la peste 200 de întreprinderi mici, mijlocii precum și întreprinderi individuale.

Epidemia de coronavirus a afectat 95% din întreprinderile care au completat chestionarul elaborat de Consiliul Județean. Conform răspunsurilor primite, 80% dintre respondenți au raportat că a scăzut cererea pentru produsele/serviciile lor, iar 66% au indicat că epidemia a avut un efect negativ asupra nivelului ocupării forței de muncă în cadrul companiei.

Pentru anul în curs, 80% dintre întreprinderi au planificat lansarea unor investiții și proiecte de dezvoltare a firmei, însă, din cauza epidemiei, 35% nu vor putea implementa investițiile planificate.

Pe baza rezultatelor sondajului, majoritatea companiilor, peste 80%, consideră că este nevoie de măsuri economice la nivel național pentru a aborda efectele macroeconomice negative ale epidemiei COVID-19. Peste 30% din respondenți consideră că este necesară reducerea impozitelor, în timp ce peste 23% solicită o creștere a subvențiilor de stat pentru antreprenori. O proporție mai mică dintre respondenți, 10%, consideră că este necesară modificarea legislației muncii, peste 13% afirmă că este nevoie de lansarea unui număr mai mare de investiții publice și 22% au susținut că până acum nu au primit nici un sprijin din partea statului în această perioadă de criză.

”Am rezumat propunerile antreprenorilor și experților economici și am transmis Guvernului, la începutul acestei săptămâni, un pachet de propuneri pentru sprijinirea operatorilor economici. Propunerile noastre au fost elaborate în două categorii diferite: stimulente fiscale pentru întreprinderile afectate de criză și programe de dezvoltare economică. Consiliul Județean Mureș nu are competențe directe referitoare la sprijinirea mediul de afaceri, dar, în ceea ce ne privește, vom continua investițiile pe care le-am început, și vom încerca, de asemenea, să începem proiectele  planificate cât mai curând posibil pentru a consolida economia județului Mureș. Trebuie să continuăm să acordăm o atenție deosebită sistemului de sănătate, dar sprijinirea și protejarea antreprenorilor, a locurilor de muncă,  trebuie să fie, de asemenea, o prioritate”- a subliniat Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean Mureș.

În domeniul fiscal s-a propus reducerea impozitului pe profit sau reducerea TVA-ului pentru acele companii care operează în industrii a căror activitate a fost grav afectată de restricțiile impuse de epidemie.

Antreprenorii  consideră că ar fi nevoie de lansarea unor programe de împrumuturi în condiții preferențiale și programe de finanțare nerambursabilă, care să ofere lichiditate întreprinderilor mici și mijlocii pentru a acoperi costurile de operare sau pentru inițierea unor investiții noi.

Propunerile pentru dezvoltarea economică au inclus mai multe măsuri pentru susținerea turismului, spre exemplu extinderea sistemului de tichete de vacanțe pentru sectorul privat. De asemenea, antreprenorii au solicitat introducerea unor oportunități de finanțare pentru dezvoltarea unor software de producție/ de servicii care cresc competitivitatea întreprinderilor.

O altă măsură propusă se referă la oferirea unui sprijin guvernamental pentru angajatorii care din cauza situației de criză au redus programul de muncă al angajaților pentru a-și diminua cheltuielile.

Printre propunerile transmise Guvernului se numără și digitalizarea serviciilor oferite de instituțiile publice, întrucât o administrație digitală ar crește eficiența instituțiilor publice și ar facilita activitatea companiilor prin obținerea mai rapidă a avizelor, autorizaților și a altor  documente oficiale de care au nevoie.

Biroul de Presă al Consiliului Judeţean Mureş

Distribuie articolul ...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someonePrint this page

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*