59243939_683883265377314_5953591478537158656_n

Velomobilul – vehiculul cu pedale fabricat în Breaza

La doar câţiva kilometri de Reghin, în localitatea Breaza un olandez a pus bazele unei fabrici unde se produc velomobile, fiind singura fabrică de acest fel din România. Ce sunt velomobilele? Sunt asemeni bicicletelor fiind puse în mişcare tot cu ajutorul pedalelor, însă pot avea între 3 şi 4 roţi, dar în plus, faţă de o bicicletă obişnuită poziţia este una mult mai confortabilă, iar în interiorul velomobilului eşti protejat împotriva intemperiilor.

VELO 2

Cine este Jan Wijnen?

Jan Wijnen este un olandez stabilit în România, îndrăgostit de ţara noastră, care a ales să investească aproape de Reghin, oferind în acelaşi timp locuri de muncă. Căsătorit, cu trei copii, Jan pare a fi angajatorul mereu cu zâmbetul pe buze, chiar din discuţiile purtate este de înţeles faptul că nu e deloc uşor să faci faţă provocărilor. În fiecare dimineaţă, la ora 4 şi jumătate se află deja la birou, asta deşi angajaţii îşi încep lucrul abia la ora 6.

De unde ideea?

59243939_683883265377314_5953591478537158656_n

Velomobilele nu au apărut de azi, de ieri. Ele există încă dinaintea Primului Război Mondial, fiind predecesoarele maşinilor. Pe când era doar un copil, nu avea mai mult de 14 ani, a intrat pentru prima dată în contact cu lumea facerii acestor velomobile, când a lucrat la o fabrică care producea astfel de biciclete. „Aici am descoperit pasiunea pentru velomobile, când încă se produceau din aluminiu” menţionează Jan Wijnen.

Dar cum a ajuns un olandez tocmai în Breaza?

59636104_683883312043976_146079143476330496_n
Primul contact a lui Jan cu România a fost prin anii 2003 – 2006 pe când făcea voluntariat pentru o fundaţie. Aşa a descoperit Transilvania, aşa a descoperit Breaza. S-a îndrăgostit de natură, de locurile noastre şi deşi a lipsit câţiva ani din România, în 2012 s-a hotărât ca împreună cu soţia să se mute în Breaza, unde să pună bazele unei afaceri care astăzi oferă locuri de muncă pentru 30 de persoane.
Afacerea a început-o cu nu mai mult de trei angajaţi, asta pentru că i-ar fi fost dificil să înveţe mai multe persoane deodată despre construcţia velomobilelor. Ba mai mult, nu cunoştea foarte bine limba română, cu atât mai mult termenii tehnici pentru a le putea explica angajaţilor fazele necesare construirii unui velomobil. „Am întrebat în prima zi când a venit strungarul cum se numeşte o anumită piesă. Am mers acasă, am scris pe foaie denumirile la mai multe piese, iar a doua zi am mers la strungar şi i-am spus „asta se numeşte burghiu” îşi aminteşte amuzat, Jan. Cu paşi înceţi, Jan Wijnen a învăţat tot mai bine limba în timp ce angajaţii învăţau să construiască un velomobil. Practic, învăţau cot la cot.

În căutare de oameni dornici să muncească…

Anii au trecut, producţia de velomobile a crescut şi ea odată cu numărul angajaţilor, reuşind ca anul trecut să producă 220 de velomobile. Targetul pentru acest an este de 280 şi tocmai din acest motiv, pentru a putea face faţă comenzilor, sunt în căutare de oameni calificaţi cum ar fi: strungar, lăcătuş mecanic, asamblator biciclete şi vopsitor. „Nu căutăm doar oameni calificaţi, putem să-i învăţăm meserie pentru că e de înţeles că nu au mai asamblat un velomobil. Dar totuşi, de exemplu dacă vrei să optezi pentru postul de strungar, trebuie să ai ceva experienţă. Cel mai important este să aibă dorinţa de a lucra mai ales la lucrurile mai finuţe”.
Un velomobil are nevoie de aproximativ 200 de ore, trecând prin diferite procese până a fi gata de vânzare şi poate cântări între 21 si 35 de kilograme. Aici se produc aproximativ şase modele, iar preţul lor diferă în funcţie de dotări. Velomobilele fabricate în Breaza sunt produse pentru export, ele ajungând în ţări precum Olanda, Germania, Elveţia, Austria, Canada şi de curând au semnat un contract cu un client din Arabia Saudită. „Clienţii noştri sunt persoane trecute de 30 de ani, care lucrează la birou, care-şi doresc ca în drum spre serviciu şi înapoi spre casă să facă mişcare. Avem clienţi care până la locul de muncă au de străbătut 20 – 30 de kilometri şi care preferă să facă naveta cu velomobilul” spune Jan Wijnen.

Distribuie articolul ...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someonePrint this page

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*